07.09.2012
°^SISSI/Chinesische Wäscherei/Goldenshop^° präsentieren: Wäschtival No.3: Pretty Lightning (D), Allie Parker (HH/Digger Barnes), Felix Kubin (HH), Christiane Rösinger
SISSI/Chineschische Wäscherei- Bitte!- geht nicht nach Berlin! (lasst uns nicht mit DENEN hier).
Pretty Lightning (there are witches in the woods)...(prettylightning.com)
Pretty Lightning are a blues rock band, no doubt about it. They transcend the potential for corniness. But why does the premise of electric blues still feel suspicious?
Pretty Lightning follow the Stripes/Keys drummer-guitarist lineup, and augment it in the same way. Drummer Christain Berghoff fills in the bass plod with toms. They get extra texture with analog keys that fuzz out like Edgar Winter fading into Johnny. On There are Witches in the Woods, the vocals are so buried, it probably prevents any kind of breakout. When they do slip through, they’re androgynous, a high rasp like Holly Golightly. Mixed in a different way though, you can imagine these riffs entrancing the post-Guitar Hero hoards. “The Wizard” sweeps in like a cello or viola, but also whines like a stuck pig you can’t catch or kill. Orchestral and earthy all at once.
Which is to say, these two pals from a small town in Germany have hit on an honestly impressive variation of Delta blues. When they summon a spooky drone, it’s been likened to the Amon Duul II hippy shake, but I hear something closer to Junior Kimbrough in its composure and hypnosis. They’ll hang on a single bobbling lick for a long time, and when it changes up, it’s both traditional and unexpected. The most psychedelic tracks, like “The Sound of Thunder,” maintain a folky austerity under the whoosh of reverb.
The buried vocals help keep things fresh. Like the shoegazers, the blustery whole is what stands out more than any one track or refrain, and they revel in a hazy chant. There isn’t anything magic or infinite about Delta bottleneck playing. The fresh variations are far between these days. But when some real dark Saturday night boozing goes down like this, it’s worth some Sunday morning praise.
Felix Kubin
1969 in Hamburg geboren, lebt und arbeitet Felix Knoth aka Felix Kubin als Komponist, Hörspielmacher und Medienkünstler in Hamburg. Mit 12 Jahren nahm er seine ersten experimentellen Popstücke mit der Gruppe »Die Egozentrischen 2« auf. Ende der 1980er wandte er sich elektronischer Noisemusik zu. Mit der dada-kommunistischen Singgruppe »Liedertafel Margot Honecker« fand er ein breites Medienecho. Seit Ende der 1990er befasst er sich mit futuristischer Popmusik, elektroakustischer Musik, ist Autor von ARD-Hörspielproduktionen und Betreiber des Plattenlabels »Gagarin Records«. Neben zahlreichen Tonträgerveröffentlichungen, Workshops und Vorträgen im In- und Ausland schreibt er Musik für Filme und Theaterproduktionen (Schlingensief, Brillowska, Kamerun u. a.) und spielt auf internationalen Musik- und Medienkunstfestivals, darunter Sonar, Mutek, Wien Modern, Ars Electronica und MaerzMusik. Seit 2005 komponiert Felix Kubin zunehmend Kammermusik für das renommierte »ensemble Intégrales«.
Allie Parker
ist bekannt durch seine Zusammenarbeit mit Digger Barnes. War schon oft in HB- ist ein Dude.
Christiane Rösinger
Christiane Rösinger war Gründerin, Sängerin und Texterin der Berliner Bands Lassie Singers und Britta. In den 90er Jahren war sie eine der Betreiberinnen der legendären Flittchenbar am Berliner Ostbahnhof. Neben ihrer Arbeit als Musikerin schreibt sie Kolumnen und andere Beiträge für verschiedene Zeitungen und Magazine, darunter taz, Tagesspiegel, Berliner Zeitung und Frankfurter Allgemeine Zeitung. Im Jahr 2008 veröffentlichte sie ihren ersten Roman Das schöne Leben. Ihr erstes Soloalbum mit dem beziehungsreichen Titel Songs of L. and Hate ist im Herbst 2010 erschienen, und auch die Flittchenbar gibt es nach 10 Jahren Pause, Exil, Schönheitsschlaf jetzt wieder. Jetzt monatlich, am Koti und dem Prinzip Gala verpflichtet. Im März 2012 erscheint ihr Anti-Beziehungsratgeber Liebe wird of überbewertet.